De volgende cursussen zijn volgeboekt!
"Mindfulness bij mensen met autisme" Individueel (code 03) - t/m juni 2020.

 

Filter hieronder op doelgroep en aantal personen.

34. Levensplan opstellen met persoon met autisme (Groep van maximaal 5)

Inhoud van de cursus Tijdens deze themadag oefenen we met het opstellen van een levensplan voor en met mensen met autisme. In dit levensplan staan concrete stappen vermeld die uitgevoerd kunnen worden om het leven van de persoon met autisme weer (verder) op de rit te zetten en uit te zoeken welke hulp hierbij nodig....

33. Autibiografisch schrijven met mensen met autisme (Groep van maximaal 5)

Inhoud van de cursus Tijdens deze themadag onderzoeken we hoe je belangrijke mijlpalen en gebeurtenissen uit het leven van je cliënt tot nu toe met hen kunt vastleggen en daarmee ook hun ontwikkeling. Hierdoor kun je hen helpen een ‘rode draad’ te ontdekken en ‘het verhaal’ te zien in hun eigen levensloop. Dit kan hen....

32. oplossingsgerichte benadering (Groep van maximaal 5)

Inhoud van de cursus Bij deze themadag wordt de methode van de oplossingsgerichte begeleiding toegepast, welke bij mensen met autisme wonderwel blijkt aan te slaan wegens het concrete en positieve gehalte! Samen met deelnemers wordt de oplossingsgerichte benadering geoefend, inclusief schalingssystemen en ook worden knelpunten besproken, want een oplossingsgerichte benadering is niet altijd en overal....

31. Autisme en probleemgedrag (Groep van maximaal 5)

Inhoud van de cursus Tijdens deze themadag wordt probleemgedrag benoemd als vorm van communicatie waardoor gedrag een functie krijgt en niet alleen wordt gezien als vorm van overlast die verwijderd dient te worden. Er is hierbij veel aandacht voor stressreductie en voor comorbiditeit. Tevens wordt er aandacht besteed aan het hebben van een trauma bij....

30. Autisme en trauma (Groep van maximaal 5)

Inhoud van de cursus Hoe maak je het onderscheid tussen het hebben van een trauma of meerdere trauma’s en het hebben van ASS? Of is er wellicht een overlap tussen beiden en hebben mensen met ASS een grotere kans om getraumatiseerd te raken? Tijdens deze themadag behandelen we bovenstaande vragen en gaan hierbij ook in....

29. Impacttechnieken bij autisme: Zinvol spelen met metaforen (Groep van maximaal 5)

Inhoud van de cursus Tijdens deze themadag worden de ‘Impact Technieken’ samen met de deelnemers doorgenomen en vooral beoefend! De docent is co-auteur van het boek ‘Impacttechnieken! Enscenering als communicatie in de hulpverlening’. Er wordt geoefend met het uitspelen van metaforen, door middel van objecten en door middel van drama. Dit blijkt goed te werken....

28. Puberteit en adolescentie bij autisme (Groep van maximaal 5)

Inhoud van de cursus Tijdens deze themadag wordt de ‘normale’ ontwikkeling bij pubers en adolescenten vergeleken met de ontwikkeling bij pubers en adolescenten met autisme, met hierbij veel aandacht voor de Executieve Functies en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarbij wordt met de groep geoefend met het benoemen van kernkwaliteiten en hoe deze ingezet kunnen worden. Ook....

27. Fysieke kenmerken bij autisme (Groep van maximaal 5)

Inhoud van de cursus Met elkaar onderzoeken we welke lichamelijke aspecten een rol kunnen spelen bij het hebben van autisme en met name op de impact die dit heeft op de persoon. Meestal gaat de aandacht vooral uit naar gedrag en de psychische oorzaken hiervan. Het is belangrijk om ook de fysieke aspecten aandacht te....

26. Vierluik ‘Autisme en identiteit’ (Groep van maximaal 5)

Inhoud van de cursus Identiteit is tegenwoordig een beladen onderwerp geworden. Personen worden aangespoord een eigen identiteit te ontwikkelen en hierbij wordt steeds meer een ‘hokjesgeest’ gebruikt. Je identiteit bestaat uit een sociale, culturele, seksuele component en uit nog veel meer! Door de bomen in dit bos belanden veel personen in een zogenoemde identiteitscrisis en....

25. Post-HBO opleiding ‘Sprekend Autisme!’ deel 2 (Groep van maximaal 5)

Inhoud van de cursus Jongeren en/of (jong)volwassenen met autisme coachen is steeds weer uitdagend! Welke benadering of methodiek sluit aan bij deze persoon met autisme en stimuleert zijn of haar ontwikkeling? Hoe help je hen om hun rol te vinden in de maatschappij? En ben je bereid met hen aandacht te besteden aan het thema....

24. Post-HBO opleiding ‘Sprekend Autisme!’ deel 1 (Groep van maximaal 5)

Inhoud van de cursus Jongeren en/of (jong)volwassenen met autisme coachen is steeds weer uitdagend! Welke benadering of methodiek sluit aan bij deze persoon met autisme en stimuleert zijn of haar ontwikkeling? Hoe help je hen om hun rol te vinden in de maatschappij? Deze opleiding bestaat uit 2 delen: In dit eerste deel, dat bestaat....

23. Post-HBO opleiding ‘Sprekend Autisme!’ deel 1 en deel 2 (Groep van maximaal 5)

Inhoud van de cursus Jongeren en/of (jong)volwassenen met autisme coachen is steeds weer uitdagend! Welke benadering of methodiek sluit aan bij deze persoon met autisme en stimuleert zijn of haar ontwikkeling? Hoe help je hen om hun rol te vinden in de maatschappij? En ben je bereid met hen aandacht te besteden aan het thema....

22. Informatie Betekenisvol samenleven voor naasten groep

Inhoud van de cursus In deze bijeenkomst onderzoeken we wat het samenleven met de persoon met autisme bij jou als naaste ‘oproept’. Hierbij beschouwen we de persoon met autisme als een ‘spiegel’ die jou in het leven zaken laat zien waar je bewust mee om kunt leren gaan. Aan het einde van de bijeenkomst ben....

21. Informatie betekenisvol samenleven voor naasten individueel

Inhoud van de cursus In deze bijeenkomst onderzoeken we wat het samenleven met de persoon met autisme bij jou als naaste ‘oproept’. Hierbij beschouwen we de persoon met autisme als een ‘spiegel’ die jou in het leven zaken laat zien waar je bewust mee om kunt leren gaan. Aan het einde van de bijeenkomst ben....

20. Informatie Levensplan opstellen voor naasten groep

Inhoud van de cursus In 2 bijeenkomsten stellen we met elkaar een levensplan op met daarin concrete stappen die je kunt uitvoeren om je leven met de persoon met autisme weer (verder) op de rit te zetten en uit te zoeken of je hier hulp bij nodig hebt en zo ja, van wie. Doelgroep Naasten....

19. Informatie Levensplan opstellen voor naasten individueel

Inhoud van de cursus In 2 bijeenkomsten stellen we met elkaar een levensplan op met daarin concrete stappen die je kunt uitvoeren om je leven met de persoon met autisme weer (verder) op de rit te zetten en uit te zoeken of je hier hulp bij nodig hebt en zo ja, van wie. Doelgroep Naasten....

18. Informatie Autibiografisch schrijven voor naasten groep

Inhoud van de cursus Aan de hand van 3 bijeenkomsten beschrijf je belangrijke mijlpalen en gebeurtenissen uit jouw leven met de persoon met autisme tot nu toe en legt zo de ontwikkeling vast. Hierdoor ga je een ‘rode draad’ ontdekken en zie je steeds meer ‘het verhaal’ in jullie levensloop. Dit kan helpen om het....

17. Informatie Autibiografisch schrijven voor naasten individueel

Inhoud van de cursus Aan de hand van 3 bijeenkomsten beschrijf je belangrijke mijlpalen en gebeurtenissen uit jouw leven met de persoon met autisme tot nu toe en legt zo de ontwikkeling vast. Hierdoor ga je een ‘rode draad’ ontdekken en zie je steeds meer ‘het verhaal’ in jullie levensloop. Dit kan helpen om het....

16. ACT bij naasten groep

Inhoud van de cursus ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy en dit is een nieuwe vorm van gedragstherapie, waarbij je leert om verschillende werkzame technieken met elkaar te combineren. Bij het doorlopen van deze technieken in de cursus, wordt rekening gehouden met aspecten die een rol spelen bij autisme en de cursus wordt zo....

15. ACT bij naasten individueel

Inhoud van de cursus ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy en dit is een nieuwe vorm van gedragstherapie, waarbij je leert om verschillende werkzame technieken met elkaar te combineren. Bij het doorlopen van deze technieken in de cursus, wordt rekening gehouden met aspecten die een rol spelen bij autisme en de cursus wordt zo....

14. Mindfulness bij naasten groep

Inhoud van de cursus Aan de hand van het boek ‘Mindfulness bij volwassenen met autisme’ door Annelies Spek, worden er 9 sessies Mindfulness georganiseerd met als overkoepelend doel het reduceren van stress en de nadelige gevolgen hiervan voor de naasten van mensen met autisme. Doelgroep Naasten van mensen met autisme van minimaal 16 jaar die....

13. Mindfulness bij naasten individueel

Inhoud van de cursus Aan de hand van het boek ‘Mindfulness bij volwassenen met autisme’ door Annelies Spek, worden er 9 sessies Mindfulness georganiseerd met als overkoepelend doel het reduceren van stress en de nadelige gevolgen hiervan voor de naasten van mensen met autisme. Doelgroep Naasten van mensen met autisme van minimaal 16 jaar die....

12. Psycho-educatie traject voor naasten in twee- of drietal

Inhoud van de cursus In een traject van 6 – 8 sessies leer je als naaste van de persoon met autisme zijn of haar autisme beter kennen en hiermee omgaan in een kleine groep (twee- of drietal). Door de ontwikkelingsgerichte en oplossingsgerichte insteek leer je om af te stemmen op de ontwikkeling bij de persoon....

11. Psycho-educatie traject voor naasten individueel

Inhoud van de cursus In een traject van 6 – 8 sessies (op maat gemaakt) leer je als naaste van de persoon met autisme zijn of haar autisme beter kennen en hiermee omgaan. Door de ontwikkelingsgerichte en oplossingsgerichte insteek leer je om af te stemmen op de ontwikkeling bij de persoon met autisme en om....

10. Levensplan opstellen voor mensen met autisme groep

Inhoud van de cursus In 2 bijeenkomsten stellen we met elkaar een levensplan op met daarin concrete stappen die je kunt uitvoeren om je leven weer (verder) op de rit te zetten en uit te zoeken of je hier hulp bij nodig hebt en zo ja, van wie. Doelgroep Mensen met autisme van minimaal 16....

09. Levensplan opstellen voor mensen met autisme individueel

Inhoud van de cursus In 2 bijeenkomsten stellen we met elkaar een levensplan op met daarin concrete stappen die je kunt uitvoeren om je leven weer (verder) op de rit te zetten en uit te zoeken of je hier hulp bij nodig hebt en zo ja, van wie. Doelgroep Mensen met autisme van minimaal 16....

08. Autibiografisch schrijven voor mensen met autisme groep

Inhoud van de cursus Aan de hand van 3 bijeenkomsten beschrijf je belangrijke mijlpalen en gebeurtenissen uit je leven tot nu toe en legt zo de ontwikkeling vast. Hierdoor ga je een ‘rode draad’ ontdekken en zie je steeds meer ‘het verhaal’ in je eigen levensloop. Dit kan helpen om je leven meer als één....

07. Autibiografisch schrijven voor mensen met autisme individueel

Inhoud van de cursus Aan de hand van 3 bijeenkomsten beschrijf je belangrijke mijlpalen en gebeurtenissen uit je leven tot nu toe en legt zo de ontwikkeling vast. Hierdoor ga je een ‘rode draad’ ontdekken en zie je steeds meer ‘het verhaal’ in je eigen levensloop. Dit kan helpen om je leven meer als één....

06. ACT bij mensen met autisme groep

Inhoud van de cursus ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy en dit is een nieuwe vorm van gedragstherapie, waarbij je leert om verschillende werkzame technieken met elkaar te combineren. Bij het doorlopen van deze technieken in de cursus, wordt rekening gehouden met de aspecten van autisme en de cursus wordt zo nodig hierop aangepast.....

05. ACT bij mensen met autisme individueel

Inhoud van de cursus ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy en dit is een nieuwe vorm van gedragstherapie, waarbij je leert om verschillende werkzame technieken met elkaar te combineren. Bij het doorlopen van deze technieken in de cursus, wordt rekening gehouden met de aspecten van autisme en de cursus wordt zo nodig hierop aangepast.....

04. Mindfulness bij mensen met autisme individueel

Inhoud van de cursus Aan de hand van het boek ‘Mindfulness bij volwassenen met autisme’ door Annelies Spek, worden er 9 sessies Mindfulness georganiseerd met als overkoepelend doel het reduceren van stress en de nadelige gevolgen hiervan. Doelgroep Mensen met autisme van minimaal 16 jaar die op zoek zijn naar een vermindering van hun klachten,....

03. Mindfulness bij mensen met autisme individueel

Inhoud van de cursus Aan de hand van het boek ‘Mindfulness bij volwassenen met autisme’ door Annelies Spek, worden er 9 sessies Mindfulness georganiseerd met als overkoepelend doel het reduceren van stress en de nadelige gevolgen hiervan. Doelgroep Mensen met autisme van minimaal 16 jaar die op zoek zijn naar een vermindering van hun klachten,....

02. Psycho-educatie traject voor mensen met autisme in twee- of drietal

Inhoud van de cursus In een traject van 6 sessies leer je als persoon met autisme, in een kleine groep, je eigen autisme beter kennen en hiermee leven. Door de ontwikkelingsgerichte en oplossingsgerichte insteek leer je zowel je sterke kanten te benutten, als je beperkingen te erkennen en meer balans aan te brengen in je....

01. Psycho-educatie traject voor mensen met autisme individueel

Inhoud van de cursus In een traject van 6 – 10 sessies (op maat gemaakt) leer je als persoon met autisme je eigen autisme beter kennen en hiermee leven. Door de ontwikkelingsgerichte en oplossingsgerichte insteek leer je zowel je sterke kanten te benutten, als je beperkingen te erkennen en meer balans aan te brengen in....

5-grondregels.kl

Uniek concept

Opleidingscentrum ELISA^2 onderscheidt zich van andere opleidingsinstituten vanwege de volgende 5 grondbeginselen:

  • Klein & fijn
  • Zinvol & kleurrijk
  • Begeleiding & behandeling
  • Theorie & (ervarings)praktijk
  • Onderzoek & toepassing
5-grondregels.kl