32. oplossingsgerichte benadering (Groep van maximaal 5)

Inhoud van de cursus Bij deze themadag wordt de methode van de oplossingsgerichte begeleiding toegepast, welke bij mensen met autisme wonderwel blijkt aan te slaan wegens het concrete en positieve gehalte! Samen met deelnemers wordt de oplossingsgerichte benadering geoefend, inclusief schalingssystemen en ook worden knelpunten besproken, want een oplossingsgerichte benadering is niet altijd en overal…

Lees meer

31. Autisme en probleemgedrag (Groep van maximaal 5)

Inhoud van de cursus Tijdens deze themadag wordt probleemgedrag benoemd als vorm van communicatie waardoor gedrag een functie krijgt en niet alleen wordt gezien als vorm van overlast die verwijderd dient te worden. Er is hierbij veel aandacht voor stressreductie en voor comorbiditeit. Tevens wordt er aandacht besteed aan het hebben van een trauma bij…

Lees meer

30. Autisme en trauma (Groep van maximaal 5)

Inhoud van de cursus Hoe maak je het onderscheid tussen het hebben van een trauma of meerdere trauma’s en het hebben van ASS? Of is er wellicht een overlap tussen beiden en hebben mensen met ASS een grotere kans om getraumatiseerd te raken? Tijdens deze themadag behandelen we bovenstaande vragen en gaan hierbij ook in…

Lees meer

29. Impacttechnieken bij autisme: Zinvol spelen met metaforen (Groep van maximaal 5)

Inhoud van de cursus Tijdens deze themadag worden de ‘Impact Technieken’ samen met de deelnemers doorgenomen en vooral beoefend! De docent is co-auteur van het boek ‘Impacttechnieken! Enscenering als communicatie in de hulpverlening’. Er wordt geoefend met het uitspelen van metaforen, door middel van objecten en door middel van drama. Dit blijkt goed te werken…

Lees meer

28. Puberteit en adolescentie bij autisme (Groep van maximaal 5)

Inhoud van de cursus Tijdens deze themadag wordt de ‘normale’ ontwikkeling bij pubers en adolescenten vergeleken met de ontwikkeling bij pubers en adolescenten met autisme, met hierbij veel aandacht voor de Executieve Functies en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarbij wordt met de groep geoefend met het benoemen van kernkwaliteiten en hoe deze ingezet kunnen worden. Ook…

Lees meer

27. Fysieke kenmerken bij autisme (Groep van maximaal 5)

Inhoud van de cursus Met elkaar onderzoeken we welke lichamelijke aspecten een rol kunnen spelen bij het hebben van autisme en met name op de impact die dit heeft op de persoon. Meestal gaat de aandacht vooral uit naar gedrag en de psychische oorzaken hiervan. Het is belangrijk om ook de fysieke aspecten aandacht te…

Lees meer

26. Vierluik ‘Autisme en identiteit’ (Groep van maximaal 5)

Inhoud van de cursus Identiteit is tegenwoordig een beladen onderwerp geworden. Personen worden aangespoord een eigen identiteit te ontwikkelen en hierbij wordt steeds meer een ‘hokjesgeest’ gebruikt. Je identiteit bestaat uit een sociale, culturele, seksuele component en uit nog veel meer! Door de bomen in dit bos belanden veel personen in een zogenoemde identiteitscrisis en…

Lees meer