Identiteit is tegenwoordig een beladen onderwerp geworden. Personen worden aangespoord een eigen identiteit te ontwikkelen en hierbij wordt steeds meer een ‘hokjesgeest’ gebruikt. Je identiteit bestaat uit een sociale, culturele, seksuele component en uit nog veel meer! Door de bomen in dit bos belanden veel personen in een zogenoemde identiteitscrisis en vervreemden van zichzelf en van wie ze, buiten al die hokjes, eigenlijk zijn.

Voor mensen met autisme is de identiteitsontwikkeling een nog veel grotere opgave, omdat hun ontwikkeling op meerdere gebieden een heel eigen tempo volgt. Vaak ontstaan al problemen bij de basis: je eigen positie innemen in het leven en in de wereld, want…wie ben ik zelf en wat is eigenlijk een ‘zelf?’

Daarom biedt ELISA^2 een korte opleiding aan, die bestaat uit 4 themadagen, waarin we onderzoeken hoe we mensen met autisme kunnen ondersteunen bij bovenstaande zoektocht. Tevens helpen we hen om het begrip identiteit te relativeren, zodat ze écht zichzelf mogen en kunnen zijn.

Autisme en identiteit ELISA^2

Vierluik ‘Autisme en identiteit’

  1. Autisme en het zelf(beeld)
  2. Autisme en hechting
  3. Blokkades in de ontwikkeling
  4. Autisme en relaties

Waar?

Vijftienmorgen 7-9 te Veenendaal (gebouw Welkom op de derde verdieping)

Wanneer?

De opleidingsdagen zullen plaatsvinden op de volgende vrijdagmiddagen van 13.30 uur t/m 16.00 uur met een korte pauze:

  1. 10 januari
  2. 24 januari
  3. 7 februari
  4. 21 februari

Voor wie?

Professionals die werken met en voor jongeren en (jong) volwassenen met autisme en die voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Je beschikt over een hbo-niveau en minimaal 1 jaar werkervaring met 3 personen met autisme
  • Je bent bereid tot zelfreflectie
  • Je bent bereid om emancipatie van mensen met autisme in de maatschappij actief te bevorderen

Doelstellingen

  1. De hulpverlener is in staat om met de persoon met autisme te onderzoeken hoe deze persoon zichzelf en zijn leven ervaart.
  2. De hulpverlener kan in samenwerking met de persoon met autisme de ontwikkeling van het zelf en de hechting aan zichzelf en anderen stimuleren
  3. De hulpverlener is in staat de persoon met autisme op dieperliggend niveau te ondersteunen met het aangaan en onderhouden van relaties
  4. De hulpverlener kan deze inzichten vertalen naar de concrete alledaagse situatie van de persoon met autisme en hierin praktische ondersteuning bieden
  5. De hulpverlener beschikt over manieren om een vastgelopen ontwikkeling te herkennen en hier adequaat op te reageren, zodat blokkades opgeheven (kunnen) worden

Voor deze korte opleiding wordt accreditatie aangevraagd bij Registerplein en SKJ

Voor meer inhoudelijke en praktische informatie en om je aan te melden, zie: